Діалог музики та живопису

Музика відображає не лише те, що ми чуємо, а й те, що ми бачимо, відчуваємо. 

Звучання музичних інструментів із різними тембрами у різних регістрах створюють зорові уявлення: високий ніжний голос флейти здається світлим, низьке звучання контрабаса - похмурим і темним.

Засоби виразності музичного та образотворчого видів мистецтва також мають дещо спільне: в образотворчому мистецтві вживають вираз "кольорова гама", а в музичному - "звукова палітра"; голосну силу звуку (динаміку) в музиці іноді називають "яскравим звуком", а в живописі присутній "звучний колір". Також спільними є поняття "ритм", "композиція" тощо.

Поміркуй над словами художника: "Мої думки - фарби, мої фарби - наспіви..." Чи можна віднести цю думку лише до образотворчого мистецтва?

Подивись на картину та поміркуй про "музикальність" живопису. На якому інструменті грає дівчина? Чи можна уявити характер цієї музики?

Жозефіна Уолл. Чарівна флейта
Жозефіна Уолл. Чарівна флейта
Борис Індриков. Ноктюрн
Борис Індриков. Ноктюрн

Композитори, музиканти-виконавці своєю творчістю надихають художників і скульпторів на створення образів музики. І навпаки: у музиці виникають звукові "портрети" і "пейзажі" - фортепіанні акварелі, етюди-картини або симфонічні фрески.

Сюїта - інструментальний твір, що складається з кількох контрастних частин (частіше танцювального типу), об'єднаних спільним задумом.

Послухай уривок із симфонічної сюїти "Море" Клода Дебюссі та дай відповідь на запитання: які музичні засоби вираження використав композитор у сюїті, щоб передати стан моря?

К. Дебюссі, ІІ частина "Гра хвиль" симфонічної сюїти "Море"

Які картини виникли у твоїй уяві під час слухання музики? Порівняй їх з творами живопису. 

Кацусіка Хокусай. Хвиля
Кацусіка Хокусай. Хвиля
Іван Айвазовський. Хвиля
Іван Айвазовський. Хвиля

Що спільного та відмінного у картинах та музиці?

Концертну симфонію для арфи з оркестром "Фрески Софії Київської" Валерій Кікта створив під враженням краси й величі собору Св. Софії в Києві. Головний храм Давньої Русі є неперевершеним зразком синтезу архітектури, монументального і декоративного живопису. Мабуть, це зумовило вибір композитором жанру ("Фрески") і назви першої частини ("Орнамент") музичного твору. 

В. Кікта. Концертна симфонія для арфи з оркестром "Фрески Софії Київської", І частина "Орнамент"

Порівняй музичні й живописні фрески. Поясни, звучання якого інструменту Давньої Русі наслідує арфа?

Інший напрям взаємодії музики й образотворчого мистецтва - "музикальний живопис" започаткував литовський композитор Мікалоюс Чюрльоніс. Він створив цілу галерею картин-сонат, утілюючи цю музичну форму в живописних композиціях на тему весни, літа, зірок, сонця, лісу, пірамід.

М. Чюрльоніс, соната

Сучасні художники, як і композитори, експериментують у царині взаємодії та синтезу мистецтв. У так званих абстрактних (безпредметних) композиціях вони намагаються передати за допомогою незвичних поєднань кольорових ліній і плям динамічність і мінливість навколишнього світу, його музикальність і гармонію. Один із основоположників абстрактного живопису Василь Кандінський у своїх творах утілював "звучання" кольорів і форм, порівнюючи їх із музичними тембрами. Ці живописні композиції заворожують своєю загадковістю, пробуджують творчу уяву.

Розглянь фото. Поясни вислів: "Архітектура - це застигла музика".

Виконай пісню "Український віночок".

Домашнє завдання.

- вивчити напам'ять пісню "Український віночок";

- повторити теми чверті, підготуватися до тематичного оцінювання.


Якщо ти хочеш переглянути підручник з музичного мистецтва ("Музичне мистецтво" 5 клас Масол Л., Аристова Л.), перейди за посиланням:

Створено за допомогою Webnode
Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати